Pojęcie outsourcingu kilka lat temu już weszło do naszego codziennego życia w firmie. Obecnie większość firm z branży IT podjęło już, lub ma w planach podjęcie, współpracę z firmami outsourcingowymi. Co to jest? Dlaczego jest tak powszechny? I czy warto korzystać z outsourcingu w branży IT? Oto odpowiedzi na te pytania.

Czym jest IT outsourcing?

Zjawisko to polega na zleceniu części zadań firmie zewnętrznej, zajmującej się świadczeniem usługi outsourcingu. Może to być pojedyncze zadanie lub funkcja, ale równie dobrze zlecić można realizację całego projektu. Taki system pozwala firmie skupić wszystkie swoje siły, umiejętności i doświadczenie na realizacji celów strategicznych, o najwyższym znaczeniu dla niej. Natomiast zadania nie wymagające specyficznych umiejętności, wspierające główną strategię – wykonuje firma outsourcingowa.

Jak wspomaga firmy?

Outsourcing jest działaniem długoterminowym i raczej współpracą na zasadach partnerskich. Inaczej niż w przypadku umowy zlecenia lub umowy o dzieło, które wytwarzają zależność klient – dostawca usług. Obecnie przedsiębiorstwa coraz częściej i chętniej decydują się i zlecają firmie outsourcingowej zadania z wielu dziedzin. Poczynając od administracji kadrowej, finansów i rachunkowości, poprzez obsługę klienta, aż po audyty wewnętrzne i catering. Korzystanie z usług firmy zewnętrznej pozwala więc zdjąć z barków przedsiębiorstwa odpowiedzialność za zadania, które nie należą do jej specjalności. W przeciwnym razie, zamiast skupiać wszystkie swoje środki na najważniejsze cele (np. tworzenie oprogramowania), firma musiałaby tworzyć nowe miejsca pracy: dla księgowej, specjalistów do spraw obsługi klienta czy sprzątaczki. A więc zjawisko outsourcingu można krótko opisać: każdy zajmuje się tym, co robi najlepiej. Największą domeną wykorzystania tego typu systemów jest zagwarantowanie prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz utrzymanie niższego poziomu zatrudnienia poprzez zapewnienie wykwalifikowanych pracowników.

Korzyści płynące z outsourcingu

Oczywiście jest ich znacznie więcej, ale my wymienimy 5 najważniejszych korzyści, jakie może przynieść Twojej firmie korzystanie z outsourcingu. Oto one:

  • oszczędność środków finansowych – zazwyczaj z usług firm outsourcingowych korzystamy wtedy, gdy jest to tańsze rozwiązanie niż stworzenie nowych miejsc pracy. Gdyby firma IT chciała zatrudnić pracownika na każde ze stanowisk, które nie należą do jej dziedziny, wiązałoby się to z ogromnymi kosztami, zwłaszcza że takich pracowników byłoby całkiem niemało – księgowa, specjalista do spraw obsługi klienta, kadrowa, szkoleniowiec czy pani sprzątająca. To generuje ogromne koszty, których uniknąć pozwala właśnie współpraca z firmą zewnętrzną;
  • oszczędność czasu – można oczywiście zlecić część prac swoim pracownikom. I tak programista może przeprowadzać szkolenia, a grafik – sprzątać całe biuro. Ale to czyste marnotrawstwo czasu oraz potencjału pracowników. Poza tym prestiż firmy straciłby na tym, i to mocno, w oczach konkurencji i klientów;
  • zwiększenie elastyczności działań firmy – pracownicy mogą realizować najważniejsze zadania i strategie firmy. A sama firma ma możliwości ciągłego rozwijania się w swojej dziedzinie, pozyskiwania nowych klientów i nawiązywania nowych kontaktów biznesowych. Nie ogranicza jej konieczność zajmowania się zadaniami “pobocznymi”;
  • podnosi się prestiż firmy, która zyskuje w oczach swoich klientów i współpracowników. Stwarza wokół siebie atmosferę profesjonalizmu, mogąc poszczycić się rozległymi kontaktami biznesowymi oraz wykorzystując 100% możliwości swoich i swoich pracowników;
  • profesjonalizm – korzystając z usług dobrej firmy outsourcingowej można być pewnym jej profesjonalizmu. Firmy takie mają doświadczenie oraz wiedzę, a także wykwalifikowanych pracowników, którzy gwarantują prawidłowe przeprowadzenie zleconych zadań i procesów. Dzięki takiej strategii biznesowej każdy robi to, co wychodzi mu najlepiej.

Dla kogo?

Z szeregu usług realizowanych w ramach outsourcingu it mogą skorzystać małe, średnie i duże firmy o różnym profilu działalności. Profesjonalne firmy powinny zbadać proces funkcjonowania przedsiębiorstwa na podstawie, którego będą w stanie wdrożyć najlepsze i najskuteczniejsze rozwiązania. Tylko wiedza, znajomość aktualnych trendów, analiza oraz trafny wybór prowadzą do sukcesu. W ramach współpracy B2B dotyczącej outsourcingu firmy mogą liczyć na:

  • bieżącą analizę oraz szybką reakcję na awarię,
  • tworzenie kopii zapasowych wdrożonych systemów w celu ich zabezpieczenia przed kradzieżą lub zniszczeniem,
  • kompleksową analizę systemów bezpieczeństwa,
  • ochronę przed atakami spowodowanymi złym działaniem pracowników lub z zewnątrz,
  • stały monitoring i szybką realizację zgłoszenia,
  • projektowanie rozwiązań zapewniającą najwyższą wydajność sprzętu komputerowego,
  • działania ukierunkowane na innowacyjne rozwiązania w branży IT,
  • wiele innych działań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa oraz administracji.

Korzystanie z usług firm outsourcingowych to jeden z najważniejszych elementów budowania wizerunku firmy oraz opracowania skutecznej strategii rozwoju firmy IT. A ponieważ pozwala także zredukować koszty zatrudnienia, warto tę formę współpracy przemyśleć nawet, jeśli prowadzisz niewielką firmę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here