Wybór zabawek w sklepach dla najmłodszych jest wręcz oszałamiający. Kolorowe, grające, świecące, poruszające się, kreatywne, edukacyjne – takich określeń moglibyśmy stworzyć jeszcze wiele. Czy wszystkie zabawki przeznaczone dla dzieci w wieku poniemowlęcym rzeczywiście są bezpieczne i pomagają lub przynajmniej nie szkodzą w rozwoju dziecka?
Rodzice mają dzisiaj wielkie możliwości, jeśli chodzi o wybór zabawek dla swoich pociech. Wyścig producentów w tworzeniu zabawek, które wydają się być coraz bardziej atrakcyjne nie tylko dla dzieci, ale także dla dorosłych może się okazać zgubny. Dlaczego? Zdarza się, że rodzice lub opiekunowie kierują się jedynie reklamami i popularnością danej zabawki i na tej podstawie decydują o jej zakupie. Warto jednak pamiętać, że nie wszystko co jest kolorowe i ma etykietkę „edukacyjne” lub „interaktywne” rzeczywiście takim jest. Jakie zabawki będą więc odpowiednie dla dzieci w wieku 2, 3 lat?
Zabawki dźwiękowe – dlaczego warto ich unikać?
Czy spotkałeś się już z opracowaniami na temat negatywnego wpływu zabawek dźwiękowych na rozwój maluchów? Jeśli nie to koniecznie zbadaj ten temat. Zabawki dźwiękowe to w naszych czasach jedne z najchętniej kupowanych gadżetów dla dzieci. Zabawka, która śpiewaj, mówi, opowiada bajki może się wydawać doskonałą pomocą w stymulacji rozwoju dziecka. Kiedy dziecko włącza taką zabawkę często świat dookoła przestaje dla niego istnieć, a rodzice mogą uważać, że to dobry sygnał. Czy tak jest naprawdę?
Jak czytamy w serwisie Juniora.pl najnowsze badania na temat bodźców z zewnątrz docierających do dzieci w wieku poniemowlęcym pokazują, że zabawki dźwiękowe, o których mówimy lub szerzej ujmując temat – wszelkie multimedia – stymulują rozwój prawej półkuli mózgu, blokując rozwój lewej. A to właśnie lewa półkula odpowiada za funkcje, które kształtują się już w wieku poniemowlęcym i mają podstawowe znaczenie w życiu. Chodzi o komunikację językową – czyli rozumienie i tworzenie mowy, czytanie, logiczne myślenie, analizę, obliczenia matematyczne itd. Co się dzieje kiedy dziecko bawi się zabawkami dźwiękowymi lub słucha nagrań? Dziecko w 100% koncentruje się na docierających do niego bodźcach i wyłącza się z realnego świata. Przestaje słyszeć i reagować na odgłosy z otoczenia, a co ważniejsze na mowę. Takie dzieci bardzo wolno uczą się mówić, mogą mieć problemy z koncentracją, logicznym myśleniem itd.
Zabawki, które służą do wspólnej zabawy z dzieckiem
Czego dziecko potrzebuje najbardziej jeśli chodzi o zabawę? Uwagi i towarzystwa osób dorosłych. Podczas zabawy dziecko słyszy, co do niego mówisz i w ten sposób uczy się mówić. Niepotrzebne „rozpraszacze” w postaci muzyki, dźwięków, filmów, a nawet dźwięków będą rozpraszać uwagę zarówno dziecka, jak i rodzica. Dlatego najlepsze zabawki to zabawki „tradycyjne” : przebijaki, zabawki oparte o nawlekanie, wszelkiego rodzaju układanki dopasowane do wieku i umiejętności dziecka, gry memory, zabawki do zabawy tematycznej np. w lekarza, w dom itd.
Zabawa z dzieckiem oparta o tego typu zabawki edukacyjne może być świetną okazja do stymulacji logicznego myślenia, koncentracji uwagi, myślenia analitycznego i nauki mówienia.
Jakie zabawki są więc odpowiednie dla małych dzieci? Specjaliści ostrzegają przed nowoczesnymi zabawami, które mówią, chodzą, grają itd. Tego typu bodźce nie wpływają dobrze na rozwój funkcji lewej półkuli mózgu. Warto wybierać zabawki tez kolorowe i absorbujące, ale bardziej tradycyjne.